Ostatnie dwa tygodnie spędziłam konsultując wnioski do programów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Przeanalizowałam 6 aplikacji. Dawałam uwagi do konkretnych fragmentów tekstu, konfrontowałam pomysły z regulaminem i kartą oceny. Po zapoznaniu się z regulamiami praca nad jednym wnioskiem zajmowała mi średnio 3,5 godziny. Ogłosiłam, że pracuję za wolną cenę. Za konsultacje otrzymywałam 300-400zł. W ankiecie na Instagramie średnia kwota, którą podawali głosujący (w odpowiedzi na pytanie ile powinnam zarobić) wyniosła 391zł.
Chcąc zebrać najważniejsze doświadczenia z ostatnich dni (ale też dziesiątek wcześniej pisanych i konsultowanych wniosków) uzupełniam Protipy wnioskopisarki o nowe punkty:
8. Dokładnie opisz proces przebiegu projektu: przygotowań, realizacji, wszystkich elementów składowych (każdy etap, wydarzenie, wydany materiał) i podsumowania.
Tworząc tekst wniosku dobrze jest założyć, że czytający_a nie musi kumać stylu naszej pracy. Wychodzę z założenia, że może akurat mój projekt dotyczący edukacji teatralnej czyta ktoś kto większość kariery pracował w muzealnictwie i potrzebuje zapoznać się z każdym etapem działań żeby móc wyobrazić sobie jak dokładnie będzie wyglądała realizacja projektu. Dobrze też żeby nie musiał_a się domyślać jak coś zrobimy. Weźmy na przykład stworzenie z dziećmi scenografii do spektaklu podczas warsztatów. Widzę, że w budżecie widnieje punkt “materiały niezbędne do stworzenia scenografii”… ale jeśli to jedyna wzmianka o tym działaniu to wniosek jest niespójny. Kiedy dochodzę do harmonogramu i budżetu powinnam (jako osoba czytająca wniosek) widzieć tam punkty, o których przeczytałam już wcześniej w koncepcji i elementach składowych zadania. Opisuj działania krótko ale konkretnie.
9. Napisz za**bisty opis syntetyczny.
Prawda jest taka, że to pierwsza rzecz, z którą styka się czytający. A dla Ciebie najlepiej jeśli będzie ostatnią rzeczą, którą przygotujesz (kiedy wiesz już dokładnie co jest najmocniejszą stroną projektu). Syntetyczny opis jest jak opakowanie produktu, interesująca reklama, zajawka na tiktoku… tylko bardziej merytoryczna 🙂 Już czytając ten krótki akapit dobrze żeby czytający_a miał_a przekonanie, że projekt:
-> wpisuje się w cele programu do którego aplikujemy,
-> ma jasno określony cel i rezultaty,
-> jest ciekawym, fajnym, potrzebnym pomysłem.
10. Opisz rezultaty w kilku wymiarach.
Daj sobie czas żeby faktycznie zastanowić się nad tym co zmieni realizacja tego projektu. Wiem, że każdy autor i autorka działania dobrze wie do jakich zmian chce doprowadzić. Kłopot w tym, że mało kiedy potrafi je nazwać. Rezultaty dzielą się na trzy kategorie:
-> produkty np. publikacja, spektakl, piosenka, teledysk,
-> rezultaty bezpośrednie np. uczestnicy nauczą się metody pracy dramą, 200 mieszkańców obejrzy wybitny spektakl, odbiorcy naszych działań się zintegrują,
-> rezultaty długofalowe (z “metapoziomu”) np. zwiększenie świadomości na temat historii lokalnej, rozwijanie postaw proekologicznych w regionie, wytworzenie społeczności działającej wspólnie na rzecz lokalnego dobra i własnego rozwoju.
Moje ulubione to te ostatnie. Związane z ideą i tym co tak naprawdę chcemy zrobić. Często jednak czytam tylko o tych pierwszych, a kolejne pojawiają się dopiero przy dłuższej rozmowie o projekcie. Ze mną możesz o nich pogadać, ale z oceniającym już nie. Osoba która przyznaje punkty za wniosek musi znaleźć odpowiedzi w tekście.
11. Na koniec wróć do regulaminu.
Ostatni punkt protipów to klamra do punktu pierwszego. Pod koniec pracy nad wnioskiem warto wrócić do regulaminu. Sprawdź ponownie koszty kwalifikowalne, cele programu i przejdź do punktacji.
W karcie oceny merytorycznej i strategicznej podane są zagadnienia, za które możemy otrzymać punkty. Czasami, dopiero po dłuższej rozmowie z autorem wniosku, dowiaduję się, że projekt zakłada realizację jednego z kryteriów ale zostało to pominięte w tekście. Warto więc sprawdzić każdy z punktów w kryteriach oceny i zastanowić się czy opisaliśmy nasz pomysł wystarczająco dokładnie.
Bardzo trzymam kciuki za wszystkie projekty, w których przygotowaniu pomogłam! Pracowałam nad wnioskami do: Edukacji kulturalnej (aż 3!), Wydarzeń artystycznych dla dzieci i młodzieży, Infrastruktury domów kultury, Muzyki. W przeszłości pracowałam też nad: Kulturą dostępną, Kulturą ludową i tradycyjną, Ojczysty – dodaj do ulubionych, Kultura – Interwencje.
Chętnie skonsultuję Twój wniosek, możemy też razem nad nim popracować.