Okno na teatr to działanie skierowane do dzieci i młodzieży z małych miejscowości i wsi. Celem projektu jest wyrównywanie szans w dostępie do edukacji kulturalnej, rozwój społeczności lokalnej i animacja nastawiona na proces.
Okno daje możliwość doświadczania teatru w duchu równości, otwartości i współpracy.
Wybrane nagrody i wyróżnienia:
- nagroda publiczności, XXV Zamkowe Spotkania Teatralne o Laur Złotego Gargulca,
- I nagroda, Przemyski Festiwal Teatralny InspiRACJE 2020,
- nagroda publiczności i wyróżnienie, Ogólnopolskie Spotkania Teatralne “Zwierciadła” w Lublinie w 2019 roku, Grand Prix na etapie wojewódzkim,
- wyróżnienie Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej 2013.
Tygodniowe warsztaty wakacyjne w 5 miejscowościach: Krasnymstawie, Kraśniczynie, Łopienniku Górnym, Fajsławicach i Gorzkowie. Działaniami w projekcie opiekowały się młode animatorki i animator: Zosia Kędra, Julia Łusiak, Julia Gleń, Adrianna Dras i Przemysław Mrowiński. Przygotowali raporty badawcze, spotkania z regionalistami i organizowali działania przy moim wsparciu. Finałem była produkcja filmów dostępnych na YouTube Okno na teatr. W Krasnymstawie udało się też zrealizować spektakl Dzień Morza.
Lokalna akademia teatralna, w której skupiliśmy się na artystycznym rozwoju uczestników i uczestniczek. Do działania, pod dachem nowo otwartego Domu Kultury w Kraśniczynie zaprosiliśmy dzieci w wieku 9-13lat. Nasze spotkania zakończyliśmy finałem w postaci „gry wiejskiej” opracowanej podczas warsztatów i odsłonięciem muralu.
Warsztaty zakończone czytaniem performatywnym na motywach powieści Tańcząca karczma autorstwa krasnostawianina, Józefa Nikodema Kłosowskiego. Spektakl ukazuje współczesne spojrzenie młodzieży z Krasnegostawu na opuszczanie rodzinnych stron, by zacząć dorosłe życie. Nagraliśmy słuchowisko Miejsce, w którym nas nie będzie, kilkukrotnie pokazaliśmy spektakl w mojej reżyserii.
Półkolonie teatralne dla 28 dzieci i młodzieży. Warsztaty prowadziliśmy w grupach teatralnej i scenograficzno-kostiumowej.
Klęczące drzewo to klon, który rośnie na krasnostawskim Rynku. Każde dziecko może na nie wejść i zdobyć pień, konary, a nawet koronę. Podczas finału projektu stało się naszą sceną i głównym elementem scenograficznym.
Mój udział w projekcie rozwojowym Teatru Ochoty zaowocował spektaklem Sprzątaczki. Wspólnie z młodzieżą stworzyliśmy krótkie przedstawienie, w dużej mierze bazujące na choreografii inspirowanej wykonywaniem prostych czynności, takich jak sprzątanie, porządkowanie oraz na nieuświadomionych gestach. W pracy korzystałam z tutoringu Pameli Leończyk, metodach inspirowanych floorworkiem i teatrem samorodnym.
Na podstawie badań i rozmów z mieszkańcami udało się stworzyć przedstawienie opowiadające o poszukiwaniach, o tym, jak trudno odnaleźć prawdę historyczną i jak zawodna jest pamięć ludzka. Jest to też podróż przez tajemnice świata; zastanawianie się, czy jest coś więcej, czy możemy czerpać energię z kosmosu i czy istnieje magia? Spektakl porusza ważkie dla młodzieży tematy: plotek, pomówień, stereotypów, lokalnych kompleksów.
7 miesięcy warsztatów teatralnych prowadzonych metodą Augusto Boala zaowocowało dwoma spektaklami. Pierwszy z nich, Niespełniona to sztuka opowiadająca o marzeniach młodej dziewczyny, która musi zmierzyć się z ambicjami swej matki i życiowym wyborem, do którego nie jest przygotowana. Spektakl Inna opowiada historię młodej dziewczyny, która po rozwodzie rodziców przeprowadza się wraz z matką do nowego miasta. Trafia do szkoły, w której klasowa „elita” daje jej w kość. Bohaterka jest rozdarta pomiędzy oczekiwaniami środowiska a własnymi uczuciami i potrzebami.
Pierwsze dofinansowane działanie, które wytyczyło drogę dalszego rozwoju projektu Okno na teatr. Działaliśmy w młodzieżowym zespole, wszystkie etapy projektu są udokumentowane na jego blogu oraz kanale na YouTube. Dzięki warsztatom zawiązaliśmy grupę fireshow, odwiedziliśmy 5 wsi w powiecie krasnostawskim z warsztatami i spektaklem. Ważnym modułem były dla nas warsztaty antydyskryminacyjne, które starałam się wprowadzać również w późniejszych edycjach projektu. Działanie narodziło się w Młodzieżowym Domu Kultury w Krasnymstawie, z którym współpracujemy do dziś.